Czy guma do żucia jest zdrowa?

Czy guma do żucia jest zdrowa?

Reklamy telewizyjne często reklamują gumy do żucia jako metodę na dbanie o higienę jamy ustnej. Faktycznie może to być prawda, jednak trzeba brać pod uwagę kilka czynników i spożywać gumę według zaleceń specjalistów, aby tak było.

Na czym polega higiena jamy ustnej?

Nie ulega wątpliwości, że dbałość o higienę jamy ustnej jest niezwykle istotna. Umiejętnie prowadzona higiena sprawia, że zęby nie ulegają próchnicy, ani innym, popularnym uszkodzeniom takim, jak chociażby problemy z nadwrażliwością dziąseł. Gumy do żucia mogą być jedną z metod na dbanie o higienę, jednak, aby dowiedzieć się, jak je stosować, trzeba najpierw zrozumieć, co jest dla zębów zagrożeniem. Po znacząco rośnie pH w jamie ustnej i przesuwa się w stronę kwasową. Dzieje się tak za sprawą tego, że w czasie jedzenia kwaśne pH pozwala na skuteczne przeprowadzenie wstępnego procesu trawienia pokarmu. Niestety nadmiar kwasu jest szkodliwy dla zębów, dlatego też trzeba się go pozbyć. Wysoka kwasowość może utrzymywać się nawet do kilkudziesięciu minut po jedzeniu i w tym czasie nie zaleca się myć zębów w klasyczny sposób, gdyż tylko rozprowadzi się kwas po zębach, bardziej je niszcząc. To zalecenie jest bardzo istotne, zwłaszcza dla osób posiadających nadwrażliwość dziąseł. Wtedy mycie zębów bezpośrednio po posiłku, nie neutralizując wcześniej poziomu pH może być nie tylko bardzo szkodliwe dla zębów, ale także dość bolesne. Guma do żucia może się w tym kontekście okazać bardzo pomocna.

Jak działa guma do żucia?

Gumy do żucia pozwalają na szybkie obniżenie pH jamy ustnej, co z pewnością jest dla niej korzystne. Przy okazji pomagają także usunąć nieprzyjemny posmak, a także resztki pokarmu. Warto jednak zwrócić uwagę na to, aby to były gumy do żucia bez cukru, gdyż w przeciwnym razie do jamy ustnej wprowadzi się cukier, który będzie pożywką dla próchnicy. W tym miejscu warto wspomnieć, że po skończeniu żucia gumy z zawartością cukru, należałoby umyć zęby, tak jak po standardowym posiłku.

Najlepiej wybierać więc:

  • Gumy naturalne bez cukru.
  • Gumy słodzone słodzikami naturalnymi, takimi jak stewia.
  • Gumy słodzone słodzikami syntetycznymi, takimi jak as partam.

Skład gumy powinien być dostępny na opakowaniu, a jeśli producent go nie udostępnia, to powinno dać do myślenia, gdyż w większości przypadków producenci chwalą się na opakowaniu, że ich produkt nie zawiera dodatku cukru.

Potencjalne zagrożenia związane gumą do żucia

Trzeba też pamiętać, że nadużywanie gumy do żucia może spowodować problemy jelitowe. Dzieje się tak za sprawą substancji, z których większość gum jest produkowana. Spożywając je jednak w normalnych ilościach, nie powinno być z tym problemów.