Biznes

Strach przed odmową – jak go pokonać?

0

Decydując się na kontakt z klientem niestety narażamy się na odmowę z jego strony, a to dlatego, że cieszy się on w zasadzie niczym nieograniczoną wolnością w zakresie przyjmowania lub odrzucania poszczególnych ofert. To ja jako handlowiec muszę złożyć mu jak najkorzystniejszą propozycję w sposób, który sprawi, że nie zostanie ona odrzucona. Czasami jednak zdarza się, że strach przed odmową paraliżuje przedstawiciela handlowego i nie pozwala mu na podejmowanie skutecznych działań sprzedażowych. Jak sobie z nim radzić? Co należy zrobić, aby definitywnie pokonać tego wroga i nie pozwalać mu już dłużej się obezwładniać? Oto kilka użytecznych wskazówek.

Nie jesteś cyborgiem i nikt tego od ciebie nie wymaga!

Na początek dobrze jest uświadomić sobie, że życie nie jest nieprzerwanym pasmem sukcesów. Każdemu zdarzają się porażki i warto przyjąć ten fakt do wiadomości. Im prędzej się to zrobi, tym mniej bolesne będą porażki. Czasami dobrze jest „wrzucić na luz” i odpuścić, jeżeli widzimy, że podejmowane wysiłki są nieskuteczne, mimo że dajemy z siebie wszystko. Niestety takie jest życie, nie zawsze jesteśmy zwycięzcami.

Skutecznie buduj poczucie własnej wartości

Im dłużej żyjemy, tym więcej dowiadujemy się na własny temat – zyskujemy świadomość swoich słabych i mocnych stron. Warto dokładnie poznać siebie, a w szczególności określić, jakim kapitałem się dysponuje. Czy wiesz już, jakie są twoje największe zalety? Czy jesteś świadomy tego, że na pewno istnieje dziedzina lub czynność, w której jesteś świetny? Odkryj ją i poznaj swoją prawdziwą wartość. Jeżeli zyskasz świadomość własnych zalet i zbudujesz w sobie silne poczucie własnej wartości, żadne czynniki zewnętrzne nie będą w stanie cię zniechęcić i twój poziom lęku zostanie zredukowany. Zanim więc zdecydujesz się na wykorzystywanie licznych technik zmierzających do redukcji poziomu strachu, popracuj nad sobą – ten wysiłek może przynieść nadspodziewanie dobre rezultaty!

Uświadom sobie, że nie jesteś pierwszą osobą na świecie, która spotkała się z odmową

Droga do sukcesu bywa ciernista. Wyraźnie świadczą o tym losy tzw. wielkich ludzi, którzy zanim zaczęli odnosić spektakularne sukcesy, wielokrotnie sięgali wyjątkowo twardego dna, ale z drugiej strony zawsze potrafili się od niego odbić i właśnie determinacja okazała się dla nich dźwignią do sukcesu i wielkich pieniędzy. Warto w związku z tym wiedzieć, że nie jest sztuką upaść, ale podnieść się z upadku. Każdy przecież może się potknąć. Są jednak ludzie, którzy leżą i lamentują nad swoim aktualnym, nomen omen, położeniem, a także tacy, którzy od razu podnoszą się, otrzepują i idą dalej – do celu. Jeżeli jesteś przekonany do oferty, którą składasz, jeśli wiesz, że jest wyjątkowo korzystna, a mimo tego jakiś klient ją odrzuca – trudno. Z całą pewnością nie będziesz musiał długo szukać takiego, który zdecyduje się z niej skorzystać. Cokolwiek by się nie działo, z pewnością nie warto się zniechęcać, ponieważ ktoś pomysłowy i twórczy zawsze wydostanie się z największej nawet kabały, a odmowa przecież nie jest żadnym życiowym dramatem.

Stawiaj na ciągły rozwój i podnoszenie własnych kompetencji!

Jeżeli podejmujemy wysiłek prowadzący do rozwoju własnej osobowości i nabywania coraz to nowych kompetencji, taka postawa prędzej czy później przyniesie oczekiwany skutek. Poza tym świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i profesjonalizmu zbawiennie wpływa na poczucie własnej wartości, które klient od razu wyczuwa (świadomie lub podświadomie). Jeżeli czuje, że rozmawia z fachowcem najwyższej klasy, który jest absolutnie pewien tego, co mówi, kilkakrotnie zastanowi się, zanim odrzuci składaną mu właśnie propozycję. Jeżeli jednak udzieli odpowiedzi odmownej – trudno. Wiesz przecież, że dobrze wykonujesz swoją pracę i zapewne kolejna rozmowa zakończy się twoim wielkim zwycięstwem. Dla osób, które są świadomie własnej wartości negatywne doświadczenia są jedynie lekcją pokory, która w każdym zawodzie jest wskazana. Jak już powiedziano wyżej, nikt z nas nie jest cyborgiem i wcale nie musi nim być.

Podejmując kontakt z klientem warto przygotować się na to, że może on nie zdecydować się na skorzystanie z proponowanych mu usług – to jego święte prawo, które sprzedawca ma obowiązek uszanować. Oczywiście nie jest dobrze z góry zakładać, że oferta zostanie odrzucona, ponieważ tak skrajny defetyzm niesłychanie demotywuje i sprawia, że odchodzi ochota do podejmowania jakichkolwiek wysiłków. Rozsądna dawka pozytywnego podejścia jest wskazana zawsze i wszędzie. Warto jednak uświadomić sobie, że nie dla każdego nasza oferta może być tą jedyną i wymarzoną oraz że nie tak znowu często powodem odmowy jesteśmy my sami. Jeżeli tak jest, strach przed odmową i marne efekty pracy mogą stanowić mocne przesłanki do podjęcia decyzji o zmianie zawodu – takiej opcji również nie warto z góry wykluczać. Zanim jednak podejmie się jakiekolwiek kroki w tym kierunku, nie zaszkodzi popracować nad wzmocnieniem poczucia własnej wartości.

Jak pokochać bieganie, czyli dlaczego niektórzy nie lubią biegać

Next article

You may also like

Comments

Comments are closed.

More in Biznes