Decydując się na kontakt z klientem niestety narażamy się na odmowę z jego strony, a to dlatego, że cieszy się on w zasadzie niczym nieograniczoną wolnością w zakresie przyjmowania lub odrzucania poszczególnych ofert. To ja jako handlowiec muszę złożyć mu jak najkorzystniejszą propozycję w sposób, który sprawi, że nie zostanie ona odrzucona. Czasami jednak zdarza się, że strach przed odmową paraliżuje przedstawiciela handlowego i nie pozwala mu na podejmowanie skutecznych działań sprzedażowych. Jak sobie z nim radzić? Co należy zrobić, aby definitywnie pokonać tego wroga i nie pozwalać mu już dłużej się obezwładniać? Oto kilka użytecznych wskazówek.
Nie jesteś cyborgiem i nikt tego od ciebie nie wymaga!
Na początek dobrze jest uświadomić sobie, że życie nie jest nieprzerwanym pasmem sukcesów. Każdemu zdarzają się porażki i warto przyjąć ten fakt do wiadomości. Im prędzej się to zrobi, tym mniej bolesne będą porażki. Czasami dobrze jest „wrzucić na luz” i odpuścić, jeżeli widzimy, że podejmowane wysiłki są nieskuteczne, mimo że dajemy z siebie wszystko. Niestety takie jest życie, nie zawsze jesteśmy zwycięzcami.
Skutecznie buduj poczucie własnej wartości
Im dłużej żyjemy, tym więcej dowiadujemy się na własny temat – zyskujemy świadomość swoich słabych i mocnych stron. Warto dokładnie poznać siebie, a w szczególności określić, jakim kapitałem się dysponuje. Czy wiesz już, jakie są twoje największe zalety? Czy jesteś świadomy tego, że na pewno istnieje dziedzina lub czynność, w której jesteś świetny? Odkryj ją i poznaj swoją prawdziwą wartość. Jeżeli zyskasz świadomość własnych zalet i zbudujesz w sobie silne poczucie własnej wartości, żadne czynniki zewnętrzne nie będą w stanie cię zniechęcić i twój poziom lęku zostanie zredukowany. Zanim więc zdecydujesz się na wykorzystywanie licznych technik zmierzających do redukcji poziomu strachu, popracuj nad sobą – ten wysiłek może przynieść nadspodziewanie dobre rezultaty!
Uświadom sobie, że nie jesteś pierwszą osobą na świecie, która spotkała się z odmową
Droga do sukcesu bywa ciernista. Wyraźnie świadczą o tym losy tzw. wielkich ludzi, którzy zanim zaczęli odnosić spektakularne sukcesy, wielokrotnie sięgali wyjątkowo twardego dna, ale z drugiej strony zawsze potrafili się od niego odbić i właśnie determinacja okazała się dla nich dźwignią do sukcesu i wielkich pieniędzy. Warto w związku z tym wiedzieć, że nie jest sztuką upaść, ale podnieść się z upadku. Każdy przecież może się potknąć. Są jednak ludzie, którzy leżą i lamentują nad swoim aktualnym, nomen omen, położeniem, a także tacy, którzy od razu podnoszą się, otrzepują i idą dalej – do celu. Jeżeli jesteś przekonany do oferty, którą składasz, jeśli wiesz, że jest wyjątkowo korzystna, a mimo tego jakiś klient ją odrzuca – trudno. Z całą pewnością nie będziesz musiał długo szukać takiego, który zdecyduje się z niej skorzystać. Cokolwiek by się nie działo, z pewnością nie warto się zniechęcać, ponieważ ktoś pomysłowy i twórczy zawsze wydostanie się z największej nawet kabały, a odmowa przecież nie jest żadnym życiowym dramatem.
Stawiaj na ciągły rozwój i podnoszenie własnych kompetencji!
Jeżeli podejmujemy wysiłek prowadzący do rozwoju własnej osobowości i nabywania coraz to nowych kompetencji, taka postawa prędzej czy później przyniesie oczekiwany skutek. Poza tym świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i profesjonalizmu zbawiennie wpływa na poczucie własnej wartości, które klient od razu wyczuwa (świadomie lub podświadomie). Jeżeli czuje, że rozmawia z fachowcem najwyższej klasy, który jest absolutnie pewien tego, co mówi, kilkakrotnie zastanowi się, zanim odrzuci składaną mu właśnie propozycję. Jeżeli jednak udzieli odpowiedzi odmownej – trudno. Wiesz przecież, że dobrze wykonujesz swoją pracę i zapewne kolejna rozmowa zakończy się twoim wielkim zwycięstwem. Dla osób, które są świadomie własnej wartości negatywne doświadczenia są jedynie lekcją pokory, która w każdym zawodzie jest wskazana. Jak już powiedziano wyżej, nikt z nas nie jest cyborgiem i wcale nie musi nim być.
Podejmując kontakt z klientem warto przygotować się na to, że może on nie zdecydować się na skorzystanie z proponowanych mu usług – to jego święte prawo, które sprzedawca ma obowiązek uszanować. Oczywiście nie jest dobrze z góry zakładać, że oferta zostanie odrzucona, ponieważ tak skrajny defetyzm niesłychanie demotywuje i sprawia, że odchodzi ochota do podejmowania jakichkolwiek wysiłków. Rozsądna dawka pozytywnego podejścia jest wskazana zawsze i wszędzie. Warto jednak uświadomić sobie, że nie dla każdego nasza oferta może być tą jedyną i wymarzoną oraz że nie tak znowu często powodem odmowy jesteśmy my sami. Jeżeli tak jest, strach przed odmową i marne efekty pracy mogą stanowić mocne przesłanki do podjęcia decyzji o zmianie zawodu – takiej opcji również nie warto z góry wykluczać. Zanim jednak podejmie się jakiekolwiek kroki w tym kierunku, nie zaszkodzi popracować nad wzmocnieniem poczucia własnej wartości.
Comments